УПЛ-ТБ об'єднує: клуби сформували спільний телевізійний пул.


У п'ятницю, 30 серпня, розпочнеться п'ятий тур української футбольної Прем'єр-ліги сезону 2024/25. Цей тур стане знаковим, адже відтепер усі матчі УПЛ транслюватимуться на єдиній платформі. Напередодні Українська Прем'єр-ліга оголосила, що київське Динамо та луганська Зоря приєдналися до телевізійного пулу УПЛ ТБ.

Отже, відтепер усі 16 клубів чемпіонату стали частиною телепулу. Це означає, що всі поєдинки елітного дивізіону чемпіонату України можна переглядати на УПЛ ТБ.

У своїй заяві, опублікованій напередодні, УПЛ зазначила, що всі клуби ліги продемонстрували спільний погляд у майбутнє, а платформа UPL TV є важливим інструментом для розвитку та популяризації Чемпіонату України. Завдяки колективним зусиллям, ця платформа відкриває нові перспективи для інновацій, спрямованих на підвищення професійного рівня, створення сприятливих умов для залучення спонсорів і партнерів, покращення інфраструктури та розвитку самого Чемпіонату України.

Варто відзначити, що об'єднання всіх клубів під одним телевізійним дахом є історичним феноменом для українського футболу. Така ситуація не спостерігалася з далеких 1990-х років, коли на зорі Незалежності матчі транслювалися на УТ-1 і дублювалися регіональними каналами. Вже ближче до кінця 90-х років Динамо Київ перейшло на канали холдингу 1+1 Media, тоді як Шахтар почав співпрацювати з ТРК Україна. Протягом багатьох років клуби-лідери українського футболу не могли знайти спільного рішення щодо трансляцій матчів Прем'єр-ліги на єдиній платформі.

Першим спробу об'єднати український чемпіонат у єдиний пул зробив телеканал "Футбол", який згодом став частиною каналів "Футбол 1/2/3" у складі Медіа Групи "Україна". Канал, заснований восени 2008 року, а вже за три роки, в жовтні 2011-го став офіційним транслятором Української Прем'єр-Ліги (УПЛ) на два сезони, заплативши рекордну для українського футболу суму.

Десять українських футбольних клубів, які уклали угоду з УПЛ, отримали частку від загального призового фонду в розмірі семи мільйонів доларів за дебютний сезон (2011/12). У наступному сезоні (2012/13) ця сума зросла до восьми мільйонів. Проте ідея єдиного пулу залишалася лише теоретичною, про що відверто заявляло керівництво каналу.

"Ми були готові придбати пакет з усіх 16 клубів, але через різні причини не всі вони передали право на трансляцію УПЛ, -- зазначив Олександр Денисов, директор телеканалу "Футбол", -- ексклюзивну можливість транслювати ігри значної частини цих клубів ми придбали за дуже великі гроші. Відповідно вже з цього сезону десятка клубів пулу отримає дохід. Для нас дуже важлива співпраця з УПЛ, оскільки український футбол пріоритет номер один у розвитку нашої спортивної групи телеканалів".

До складу пулу увійшли такі команди: Шахтар (Донецьк), Металург (Донецьк), Оболонь (Київ), Чорноморець (Одеса), Карпати (Львів), Ворскла (Полтава), Іллічівець (Маріуполь), Зоря (Луганськ), Олександрія (Олександрія) та Таврія (Сімферополь). Водночас, до пулу не приєдналися Динамо (Київ), Дніпро (Дніпро), Волинь (Луцьк), Арсенал (Київ), Металіст (Харків) і Кривбас (Кривий Ріг). Основною причиною відмови Динамо та Дніпра стало упереджене висвітлення виступів команд журналістами каналу "Футбол" та Олександром Денисовим у його авторській програмі.

Час йшов, склад учасників УПЛ змінювався, деякі команди опускалися до нижчого дивізіону, інші ж приєднувалися до еліти... Водночас існували команди, які стабільно залишалися в еліті, але змінювали медіапартнерів. Наприклад, Зоря, Карпати та Металіст перейшли з трансляцій на "Футболах" на "плюси".

Сезон-2021/22 так і не був дограний в українському футболі після повномасштабного вторгнення, а в липні 2022 року припинили мовлення і телеканали "Футбол 1/2/3". Але вже 23 вересня 2022-го стартував новий сезон-2022/23, а трохи раніше, 15 серпня, новим транслятором УПЛ було оголошено міжнародну телекомпанію Setanta Sports. Контракт спочатку був розрахований на 3 сезони, а його сума становила $16,2 млн.

Здавалося, що "смутний час" в українському футболі позаду. Запідозрити міжнародну компанію в надмірній симпатії до Динамо або Шахтаря було складно. Але... Уже під час голосування за нового транслятора стало відомо, що воно ухвалювалося не одноголосно, а більшістю голосів. І репутація Setanta Sports, що є провідним спортивним телеканалом у 14 країнах Європи та Азії із загальним населенням 154 млн осіб, виявилася "пустушкою" для багатьох українських футбольних функціонерів, включно з керівниками Динамо, Дніпра-1, Зорі...

І хоча в офіційному повідомленні тоді підкреслювалося, що "УПЛ та її Учасники вважають це важливим першим кроком у довгостроковій перспективі. Важливо, що у такі складні часи українські футбольні клуби змогли об'єднатися та стати в один ряд із топовими лігами світу, впровадивши принцип єдиного телепулу", насправді все виявилося зовсім інакше.

Звичні для вболівальників великі автобуси з обладнанням для трансляцій (у цьому випадку - Setanta) не допускали на київський стадіон "Динамо ім. Валерія Лобановського" та інші стадіони клубів, пов'язаних із "плюсівським" пулом. Тим часом канали медіахолдингу 1+1 Media продовжували показувати матчі за участю "своїх" команд. Громадська думка розділилася: деякі вважали, що клубам варто об'єднатися, враховуючи загальну ситуацію в країні. Водночас президент київського клубу Ігор Суркіс підкреслював, що платне телебачення не повинно транслювати футбол під час війни, а матчі "Динамо" принципово будуть показуватися лише на безкоштовних ефірних каналах.

Як наслідок, у квітні 2023 року Setanta Sports повідомила про розірвання угоди з УПЛ, проте продовжувала виконувати свої зобов'язання до завершення сезону 2022/23.

"У складний для країни час ми продовжуємо підтримувати Україну, вболівальників і наших клієнтів, інвестуючи в розвиток спортивної індустрії. Спасибі клубам, які передали права і підтримали Setanta Sports та УПЛ у спробі створити єдиний пул.

Попри угоду з лігою, Setanta Sports не вдалося повністю реалізувати свої медіаправа: окремі клуби не передали УПЛ права на трансляцію своїх матчів.

З огляду на вищесказане, Setanta Sports ухвалила рішення не продовжувати угоду з УПЛ, але залишається відкритою для партнерства. Ми готові обговорити нові умови співпраці, які базуватимуться на справедливості та дотриманні всіх норм регламенту ліги і законів України", -- йшлося в заяві компанії.

Утім, жодного "обговорення нових умов співпраці, які базуватимуться на справедливості та дотриманні всіх норм регламенту ліги і законів України", у майбутньому не відбулося. Міжнародний канал і його офіс в Україні залишився без українського футболу.

З початком наступного сезону-2023/24 Setanta Sports як транслятора матчів УПЛ змінив медіасервіс MEGOGO. Водночас платформа, фактично, стала монополістом у сфері спортивного телебачення в Україні. Крім власних трансляцій топфутболу (єврокубки, чемпіонати Італії, Іспанії, Франції, матчі національних збірних), боксу та інших єдиноборств, платформа ретранслює канали Setanta Sports (АПЛ і Бундесліга, Формула-1, UFC, теніс, НХЛ, НБА), канали Eurosport, XSport, Sport 1 -- Sport 4, Суспільне Спорт та інші.

Українська Прем'єр-ліга стала "вишенькою на торті" в цьому списку. Але, як і Setanta Sports, новий володар прав на трансляції матчів УПЛ не зміг домогтися єдиного пулу. Щоправда, з однією суттєвою приміткою. Канали групи 1+1 Media, у будь-якому разі, ретранслювалися MEGOGO і шукати альтернативні джерела вболівальникам не було потреби.

Утім, цей період тривав лише пів року, осінню частину сезону. І вже на початку 2024 року пішли чутки про те, що УПЛ все ж створює власний телеканал.

23 лютого 2024 року Українська Прем'єр-Ліга представила новий спортивний телеканал UPL TV. Спочатку було оголошено, що дистрибуцією каналу займатиметься 1+1 media distribution. Проте ні київське Динамо, ні інші команди, що входили до пулу 1+1, не поспішали приєднуватися до загального пулу. Більше потребували пулу Шахтар та інші команди, які втратили свій мовний майданчик після закриття каналів "Футбол 1/2/3". Команди з колишнього пулу "футболів" утворили основу пулу Setanta Sport і подальшого пулу MEGOGO, який прийшов йому на зміну. Інші команди продовжували зберігати свою позицію як у сезоні-2023/24, так і на початку сезону-2024/25.

Найцікавіше те, що навіть тепер, коли Динамо і Зоря приєдналися до пулу останніми, створюючи єдиний пул, київський клуб висловив важливе застереження в окремій заяві.

"Повідомляємо, що відтепер домашні матчі Динамо в межах вітчизняної Прем'єр-ліги можна дивитись не лише на каналі "Динамо Київ" в YouTubе та телеканалі "2+2", а й на каналі UPL TV. Наш клуб приєднався до єдиного телепулу, і тепер уболівальники "біло-синіх" зможуть дивитися матчі своєї улюбленої команди на зручній для себе платформі", -- наголошується в повідомленні на офіційному сайті столичного клубу.

Тобто домашні матчі Динамо можна продовжувати дивитися на "плюсах", а керівництво каналу Ліги нічого проти не має.

На телеканалі UPL TV, окрім прямих трансляцій матчів Української Прем'єр-Ліги, глядачі знайдуть унікальні програми, а також архівні записи минулих чемпіонатів України з футболу. Також анонсовано поступове збільшення бібліотеки каналу з додаванням нових продуктів та прямих ефірів.

Related posts